the 1st multinational Chania's web design & development center   simply& dedicated web Hosting    istoschSHOP, Τα πάντα από βιβλία & νέα τεχνολογία...

Μισθώστε Διαφημιστική Προβολή στο istoschPORTAL

διαδικτυακά μαθήματα Αγγλικών

«Η γοργόνα με τα όμορφα πόδια»: Ένα παιδικό παραμύθι» της Αιμιλίας Πλατή

Δευτέρα 15 Σεπτεμβρίου 2008

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΒΙΑ "Μακριά από την ουσία του φαινομένου"

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΒΙΑ
Μακριά από την ουσία του φαινομένου

Κομμένες και ραμμένες στα πλαίσια του συστήματος οι νέες εξαγγελίες, μοιάζουν με προσπάθεια διαχείρισης του θέματος χωρίς να θιχτούν οι πραγματικές αιτίες

Στον αθλητισμό οι κυβερνήσεις βρίσκουν ένα πρόσφορο πρόσχημα - αντιμετώπιση βίας - για την επιβολή και γενίκευση αντιδημοκρατικών μέτρων


«Οποιος δε θέλει να ζυμώσει, δέκα μέρες κοσκινάει». Ενα ακόμα νομοσχέδιο για τα θέματα της βίας στις αθλητικές εκδηλώσεις, συζητήθηκε τη βδομάδα που μας πέρασε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής (και αυτή που ξεκινάει αύριο θα τεθεί προς ψήφιση).

Η κυβέρνηση της ΝΔ - όπως παλιότερα και του ΠΑΣΟΚ - φέρνει και άλλο ένα νομοθετικό πόνημα, υποτίθεται με σκοπό την αντιμετώπιση του φαινομένου. Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια ακόμα προσπάθεια διαχείρισης, ενός υπαρκτού θέματος, στα πλαίσια του συστήματος. Με στόχο την απόκρυψη των πραγματικών αιτιών αλλά και την εξυπηρέτηση γενικότερων πολιτικών σχεδιασμών, τόσο από ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, όσο και από την Ευρωπαϊκή Ενωση.

Παλιά... συνταγή

Στα βήματα των («γαλάζιων» ή «πράσινων») προκατόχων τους, συνειδητά, κινούνται ο υπουργός Πολιτισμού, Μιχ. Λιάπης, και ο υφυπουργός Αθλητισμού, Γ. Ιωαννίδης, στο νομοσχέδιο «Καταπολέμηση της βίας με αφορμή τις αθλητικές εκδηλώσεις και άλλες διατάξεις». Το φαινόμενο, που υποτίθεται πως θέλουν να πατάξουν, δεν εξετάζεται στη βάση αιτίας - αιτιατού. Αλλά με οπτική και τρόπους που εξυπηρετούν το στάτους κβο.

Ο αθλητισμός, ως δράση, δεν παράγει βία. Η βία στα γήπεδα είναι κοινωνικό φαινόμενο, κι ως τέτοιο είναι σύνθετο. Ποτέ δεν εξετάστηκαν οι αιτίες, με επιστημονικό τρόπο και σε βάθος έρευνα. Στόχος, ήταν και παραμένει, μόνο η εκτόπιση του αποτελέσματος και όχι η εξάλειψη των γενεσιουργών αιτίων.

ΝΔ (και ΠΑΣΟΚ), κρύβουν ότι τα αδιέξοδα της ανεργίας, της φτώχειας, της αλλοτριωμένης συνείδησης, της στέρησης δικαιωμάτων και το αβέβαιο μέλλον, οδηγούν μεγάλες μάζες νέων ανθρώπων - χαμένων κι αδικημένων στη ζωή από το σύστημα - στη (βολική για την καθεστηκυία τάξη) βίαιη «εκτόνωση» στα γήπεδα. Οι γνωστοί δε, έμποροι του αθλητισμού (επιχειρηματίες) δημιουργούν «στρατούς οπαδών» (τώρα θα διορίζουν το λοχαγό). Που εκμεταλλεύονται για δικά τους πολιτικο-οικονομικά συμφέροντα πολύ πάνω από τον αθλητισμό, τον οποίο χρησιμοποιούν και σαν εργαλείο.

Κύριες αιτίες της γηπεδικής βίας αποτελούν κοινωνικά αδιέξοδα και παθογένειες αλλά και η ίδια η δομή του εμπορευματοποιημένου αθλητισμού. Η αντιμετώπισή του ως επιχειρηματικού χώρου. Οπου δρουν και τελικά κυριαρχούν οι μεγάλοι οικονομικοί παράγοντες, σε συνθήκες αγοράς. Το σταμάτημα της επιχειρηματικής δραστηριότητας στο χώρο του αθλητισμού και μια εκ διαμέτρου αντίθετη με την υφιστάμενη κοινωνική πραγματικότητα, θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν καθοριστικά το φαινόμενο της βίας στα γήπεδα.

Κι αυτό το νομοσχέδιο εντάσσεται στην αντιλαϊκή πολιτική ΕΕ και ελληνικών κυβερνήσεων. Που συναποφάσισαν την ένταξη και του αθλητισμού στη βιομηχανία του θεάματος και τη λειτουργία του στο μοντέλο «Αθλητισμός - Επιχείρηση - Βιομηχανία κερδών». Το ν/σ διευρύνει επικίνδυνα την κυριαρχία των Αθλητικών Εταιρειών. Ποδηγετεί το φίλαθλο κίνημα, μετατρέποντάς το σε παράρτημα της διοίκησης. Στα ισχύοντα αυταρχικά μέτρα, με πρόσχημα την πάταξη της βίας, προστίθενται νέα. Περιορίζονται - αντισυνταγματικά - ατομικές ελευθερίες και δικαιώματα.

Επικίνδυνες λογικές

Σύμφωνα με τα προτεινόμενα, ουσιαστικά, βγαίνει εκτός γηπέδων η αστυνομία. Τον έλεγχο και τη διατήρηση της τάξης, αναλαμβάνουν οι ιδιωτικές εταιρείες ασφαλείας(σεκιούριτι). Οι υπάλληλοί τους αποκτούν δικαιώματα σύλληψης, για αυτόφωρα αδικήματα, και παράδοσης των συλληφθέντων στην αστυνομία. Ο φίλαθλος θα έχει το δικαίωμα να αρνηθεί έλεγχο από τους σεκιούριτι αλλά τότε θα του απαγορευτεί η είσοδος στο γήπεδο...

«Είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι στην παραχώρηση δημόσιας εξουσίας σε ιδιώτες» επισημαίνει ο Αντ. Σκυλλάκος, μέλος της ΚΕ, βουλευτής και εισηγητής του ΚΚΕ επί του νομοσχεδίου και τονίζει: «Είναι πρωτοφανές, αντιδημοκρατικό, αντισυνταγματικό και επικίνδυνο ν' αρχίσουν οι ιδιώτες να ασκούν αστυνομικά καθήκοντα. Η ιδιωτικοποίηση της καταστολής αποτελεί μια επικίνδυνη εξέλιξη που μάλιστα τίποτα δεν αποκλείει να διευρυνθεί και σε άλλους τομείς. Θέτοντας σε μεγαλύτερο κίνδυνο τις δημοκρατικές ελευθερίες».

Διευρύνεται το φακέλωμα και στο «μητρώο», που τηρεί η διοργανώτρια αρχή της αθλητικής εκδήλωσης, καταγράφονται - εκτός από εκείνους που έχουν ποινικές κυρώσεις - και αυτοί με τις πειθαρχικές... Ακόμα επεκτείνεται η ηλεκτρονική παρακολούθηση. Κάμερες θα υπάρχουν σε αγώνες, ελληνικών αλλά και διεθνών διοργανώσεων, σωματείων αλλά και εθνικών συγκροτημάτων, σε ποδόσφαιρο, μπάσκετ, βόλεϊ.

Η κυβέρνηση επιχείρησε να καταργήσει τους συνδέσμους αλλά τελικά υπαναχώρησε και δεν το πράττει (απ' ευθείας ή δια της πλαγίας). Θεσμοθετεί πάντως και τις Λέσχες Φίλων, οι οποίες θα είναι ο μόνος φορέας που θ' αναγνωρίζει ο νόμος. Κάθε μια από τις οποίες «αποτελεί υπηρεσία του αθλητικού σωματείου, Τμήματος Αμειβομένων Αθλητών (ΤΑΑ), Ανώνυμης Αθλητικής Εταιρείας (ΑΑΕ) που την ιδρύει και δε διαθέτει δική της νομική προσωπικότητα... Με Εσωτερικό Κανονισμό της Λέσχης που εκδίδεται από τη διοίκηση του ιδρυτικού αυτής αθλητικού σωματείου, ΤΑΑ ή ΑΑΕ, ρυθμίζονται τα θέματα της οργάνωσης και λειτουργίας της Λέσχης». Δηλαδή σε απλά ελληνικά, θα είναι ποδηγετούμενα παρακλάδια των Ανωνύμων Αθλητικών Εταιρειών (ΑΑΕ)...

«Δεν αντιμετωπίζεται η βία με την ίδρυση λεσχών, που θα είναι υποχείρια των ΑΑΕ. Η υπαναχώρηση του υπουργού, που αποδέχθηκε τη μη κατάργηση των συνδέσμων, δεν αλλάζει την ουσία. Ακόμα και αν "ανεξαρτητοποιηθούν" από τις ΑΑΕ, αυτό δεν θα εμποδίσει πολλούς από αυτούς να διατηρήσουν τους μεταξύ τους δεσμούς και να προκαλούν βία. Αλλάζει το σχήμα αλλά δεν χτυπιέται η ρίζα του κακού» τονίζει ο Αντ. Σκυλλάκος. Που είναι (όπως αναγνωρίζεται και στην εισηγητική έκθεση) «η προϊούσα εμπέδωση του επαγγελματικού εις βάρος του ερασιτεχνικού μη κερδοσκοπικού αθλητισμού»...

«Δε θίγει τις αιτίες»

«Η ένταση της καταστολής, της αστυνόμευσης και ο περιορισμός των δημοκρατικών ελευθεριών είναι - εκτός των άλλων - αναποτελεσματικοί τρόποι. Δεν πρόκειται, τουλάχιστον μακροπρόθεσμα, να εξαλείψουν ούτε να μειώσουν τα φαινόμενα αυτά, καθώς δεν αντιμετωπίζονται οι αιτίες τους. Δε θίγεται, με το νομοσχέδιο, η καθοριστική παράμετρος της κυριαρχίας των ισχυρών επιχειρηματικών συμφερόντων στον αθλητισμό, η δράση "ιδιωτικών στρατών", η υποταγή του αθλητισμού σε ανομολόγητες ή ομολογημένες οικονομικές και πολιτικές επιδιώξεις, αλλά και τα γενικότερα κοινωνικά αδιέξοδα που βιώνει η νεολαία», επισημαίνει ο λέκτορας Θεωρίας Κράτους και Δικαίου στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και μέλος της «Δημοκρατικής Συσπείρωσης για τις Λαϊκές Ελευθερίες», Δημήτρης Καλτσώνης.

Και προσθέτει, σχολιάζοντας τις κυβερνητικές προτάσεις: «Τα μέτρα περιορισμού των ελευθεριών συμβάλλουν στη δημιουργία γενικότερου κλίματος αφαίρεσης των δημοκρατικών κατακτήσεων. Στον αθλητισμό οι κυβερνήσεις βρίσκουν ένα πρόσφορο πρόσχημα, αντιμετώπιση βίας, για την επιβολή και γενίκευση αντιδημοκρατικών μέτρων.

Τα προωθούμενα μέτρα εντάσσονται στις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η οποία αντιμετωπίζει ενιαία τα ζητήματα της τρομοκρατίας, του οργανωμένου εγκλήματος και της βίας στα αθλητικά γεγονότα. Με τη Σύμβαση Σένγκεν ΙΙΙ (Proum) έχει προβλέψει μέτρα αστυνομικής συνεργασίας, ανταλλαγής πληροφοριών, κοινής αστυνομικής δράσης με πλήρεις και απόλυτες εξουσίες επέμβασης και διεξαγωγής επιχειρήσεων στο έδαφος κάθε κράτους - μέλους.

Αυτά περιλαμβάνουν τις μεγάλης κλίμακας διαδηλώσεις, "κυρίως (όχι μόνο δηλαδή) στον αθλητικό τομέα ή σε σχέση με συγκεντρώσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου" και γενικότερα "γεγονότα που παρουσιάζουν κίνδυνο για τη δημόσια τάξη και ασφάλεια". Είναι επίσης ενδεικτικό ότι στην ψηφισθείσα (με πρόσχημα τη διοργάνωση του ευρωπαϊκού πρωταθλήματος ποδοσφαίρου) έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (31/1/2008) "για τη βελτίωση της συνεργασίας μεταξύ των ειδικών μονάδων επέμβασης σε καταστάσεις κρίσεως" προτείνονται μέτρα ενίσχυσης της καταστολής στην κατεύθυνση αυτή.

Είναι απολύτως απαράδεκτη, επικίνδυνη, αντιδημοκρατική και αντισυνταγματική η καθιέρωση σωματικής έρευνας από ιδιωτικό φορέα. Καθιστά όλους τους φιλάθλους ύποπτους, καθιερώνοντας το γενικό προληπτικό έλεγχο. Είναι ένα ακόμη λιθαράκι στην επιβολή της λογικής "εν δυνάμει υπόπτων", που χαρακτηρίζει τα νομοθετήματα και την αστυνομική πρακτική των τελευταίων τουλάχιστον 15 ετών: Σένγκεν, Ευρωπόλ, αντιτρομοκρατική νομοθεσία κλπ.

Η παραχώρηση δικαιώματος σύλληψης στην ιδιωτική ασφάλεια των γηπέδων, αποτελεί ιδιόμορφη αλλοίωση του πεδίου του άρθρου 275 παρ. 1 του ΚΠΔ. Αλγεινή εντύπωση προκαλεί επίσης το γεγονός ότι παραδίδει στη διοργανώτρια αρχή αθλητικής εκδήλωσης (σε ιδιωτικό φορέα δηλαδή, για την ακρίβεια σε ανώνυμη εταιρεία) το δικαίωμα να τηρεί αρχείο, ως να επρόκειτο για κρατική αρχή. Και μάλιστα αρχείο με τα στοιχεία όχι μόνο όσων έχουν διαπράξει ποινικά αδικήματα, αλλά και πειθαρχικά παραπτώματα. Επεκτείνεται έτσι το φακέλωμα που είχε ήδη καθιερωθεί με το άρθρο 1 παρ. 1 του ν. 3372/2005, το οποίο περιλάμβανε τη "δημιουργία κεντρικής βάσης δεδομένων φιλάθλων"».


Γ. ΚΑΝΤΖΙΛΙΕΡΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

the blog powerd by istosch-data &web center